fredag den 15. marts 2013

Om træthed og ny energi

Herhjemme er vi trætte. Der er fuld knald på fra morgen til aften og på de lavpraktiske og de mere hjernevridende opgaver. Så derfor er vi lidt trætte, når vi mærker efter.

Mest C, Mini Tvitten og jeg. Men det er 3/4 af familien, og det har da et par gange haft en betydning for, hvor smooth sådan en ulvetime forløb, suk.

Mini Tvitten bliver derfor lagt tidligere end normalt, fordi hun næsten ikke kan hænge sammen, når vi når til aftensmad. Og C og jeg besvimer i søvn alt for sent om aftenen, hvis det da ikke lige har været sådan en aften, hvor vi får sunget os selv i søvn under putteritualet med pigerne.

Og ja, det er vores egen skyld.

Der er ingen, der har body tacklet os og tvunget C og jeg til at påtage os ekstra opgaver, vinterbade (C! Ikke mig!) eller hver især at se venner på hverdagsaftener lige oveni Mini Tvittens første par uger i sin nye vuggestue. Men det er med til at skylle leverpostejen lidt lettere ned, tror jeg på.

Det går ellers rigtig godt i den nye vuggestue. Mini Tvitten er et lille menneske med en stor stemme, som hun bruger flittigt i alle sammenhænge. Og altså også det nye sted. Hun har fundet ud af, at man kan charme og komme rigtig langt med smil, fortællerlyst og et 'hej hej' til alle mennesker på sin vej, og derfor er hun også faldet til med det samme og har fået en fantastisk modtagelse. Eneste minus er - og det er altså et stort minus, synes jeg - at alle børnene sover indenfor. Selvfølgelig kan det lade sig gøre, bevares. Men det giver ikke meget fleksibilitet i forhold til børnenes individuelle søvnbehov, og Mini Tvitten har da også kvitteret med at sove max en time per dag den sidste uges tid.

Vi krydser alle fingre for, at hun blot skal vende sig til de nye rutiner og omgivelser, og at hun lige om lidt vender tilbage til at sove to til tre timer (pral, I know). For det skal hun. Sgu. For ellers bliver morgenerne og ulvetimen resten af vuggestuetiden en lang øvelse i ikke at hoppe ud ad vinduet med pylret mindstebarn konstant på armen og et ældstebarn om benene, der også bare gerne vil have lov at hænge og kramme.

Midt i trætheden har der paradoksalt nok været en fornyet energi at spore. Om det skyldes flere solskinstimer eller flere møder med inspirerende mennesker, det ved jeg ikke. Men i hvert fald er jeg kommet et skridt nærmere mit mål om at skabe mit eget job, for jeg har nemlig fået min første opgave. Den er ikke gigantisk, men den er der, og den er rigtig nok. Og så kan den føre til noget mere, hvis alt går vel. Jeg krydser i hvert fald fingre for mig selv;)

God weekend derude!


Lidt om vinterbadevejr, vinterbilleder fra besøg hos Morfar og søskendeidyl over en snack i ulvetimen

 








4 kommentarer:

  1. SEJT! Og spændende! Mere om det :)
    Og god vind med MT's søvn. Herhjemme er det godt nok bøvlet i øjeblikket. Måske er det også noget med lyset?

    SvarSlet
  2. Tak for det:) Jeg skal nok uddybe lidt senere.

    Og ja, tænker det måske både er lyset og så nysgerrigheden over at ligge ved siden af så mange andre børn i MT's tilfælde. Men hvad med Bean? Tigerspring igen-igen? Pøj pøj herfra.

    SvarSlet
  3. Megaspændende! Er du blevet sådan en selvstændig en?

    Held og lykke med MT's søvn. Det er SÅ hårdt, når de ikke sover nok!

    SvarSlet
    Svar
    1. MT er oppe på halvanden times søvn nu, så det går fremad, tak:)

      Og selvstændig? Jeg er ikke sprunget helt ud....endnu. Men jeg har åbnet skabsdøren lidt mere op, hvis du forstår sådan en bette én.

      Slet